söndag 16 mars 2014

Coda: Toward the Next Wave of Digital Storytelling

I det sista kapitelet av Bryan Alexanders bok The New Digital Storytelling spekulerar författaren i vad som är nästa steg för digitalt berättande.

Bland annat tror han att smartphones kommer att användas ännu mer både för att ta del av och skapa digitalt berättande. Joseph Esposito som citeras i boken säger detta:

" For "five-minute fiction" to catch om, we eill need creative people who probe the nature of the interstitial medium...Publisher will need to seek out writers who comprehend the new medium, who can engage a reader for five minutes, who can make the many pieces of the work congeal in the reader's mind. These writers will study readers, PDAs or smart phones in hand, standing before the spinning dryer in the laundromat, stopped at a red light, preparing to board plane, waiting for the meeting to begin. In all of this publishers will see growth."

Ett område som jag tror kommer att öka är "interaktiva tidningar", så kallade "folios" eller "dps". Genom tillexempel Adobe InDesign med digital publishing suite går det att producera för smartphones, läsplattor och webbläsare. Ett bra innehåll är det viktigaste. Genom bland annat slideshows, filmer, 360graders-snurror och scrollbartext presenteras berättelser/information på ett spännande och lättillgängligt sätt. För exempel se adobes dps galleri

På sista sidan står det "Ah, thise were the days before [X] changed it all!" Jag tror det ligger mycket i det. Det går inte att veta vad framtiden har att erbjuda och den ständiga utvecklingen och nya trender är lika lätt att sia om som vädret om ett år framåt. Jag tror dock inte att Facebook, Spotify och Twitter kommer att vara lika inne om tre år som nu. Då har det säkert kommit nya aktörer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar