onsdag 5 mars 2014
Augmented Reality: Telling Stories on the Worldboard
Detta kapitel beskriver potentiella användingsområden, fördelar och nackdelar med augmented reality.
Med augmented reality kan ett digitalt lager läggas över verkligheten. För tillfället är det smartphones och läsplattor som Svensson har tillgång till för att se dessa digitala lager. Jag tror på en utveckling av glasögon eller linser för att kunna se augmented reality för att det ska bli en större hit. Under många år har hjältarna i filmer haft hjälp av supersmartaglasögon. Priset på dessa måste vara överkomligt så att fler har råd med dem. Jag har hittat några som verkar vara under utveckling här.
Augmented reality måste vara det optimala för digitalt berättande när själva platsen eller föremålet man tittar på kan fyllas med mer berättelser. Författaren beskriver märkning av loppisföremål för att den nya ägaren ska se föremålets historia. Att få se historiska händelser spelas upp på platsen man besöker är ju fantastiskt. Viktig information via augmented reality som vägvisare, varningsskyltar, markerade områden med hälsofarliga luftföroreningar eller information hur ett föremål används med hjälp av film och pilar kommer säkert att komma mer och mer.
Det är intressant att många är beredda att ha igång gps tracking på sina smartphones med tanke på stalkers. Polisen som letar efter personer måste ha ett betydligt lättare jobb idag när mobilen talar om var någon är.
Etiketter:
Kapitel 11,
The New Digital Storytelling
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar